Filmrecensie: Solo: A Star Wars Story

30. 05. 2018

En nog een andere Star Wars-film om de tijdlijn van de sage nog moeilijker te maken voor niet-ingewijde mensen. Maar deze keer is het niet zo belangrijk, je hoeft alleen maar te begrijpen dat de actie plaatsvindt ergens tussen de 3e (eigenlijk de zesde) en de 4e film (eigenlijk de eerste). Hoe dan ook, de beroemdste smokkelaar van de hele Melkweg is terug. Hij is waarschijnlijk een van de meest geliefde personages uit het Star Wars-universum en we denken dat deze spin-off welverdiend is. Zijn macho-houding is bijna net zo beroemd als zijn halve lach, maar deze keer maakte Disney een enorme gok door een nieuwe acteur te werpen om de schoenen van Harrison Ford te vullen. Laten we kijken hoe dat is gegaan.

Een eersteklas cast

Als je een film gaat maken over een van de meest geliefde personages uit de hele saga, moet je een cast kiezen die past bij je ambities. En Disney deed precies dat. Allereerst, Alden Ehrenreich (ja, we moesten deze kopiëren en plakken) neemt de waarschijnlijk grootste uitdaging van deze film aan, namelijk het nabootsen van een personage dat voor altijd geassocieerd zal worden met Harrison Ford. Hij doet het best goed, vooral omdat hij niet alleen de stijl van Ford probeert te kopiëren. Zijn langdurige liefde wordt gespeeld door Emilia Clarke (ja de moeder van draken uit Game of Thrones), die gewoon een goed werk doet. Woody Harrelson aan de andere kant, is een geweldige mentor voor de jonge Han Solo en Paul Bettany was een grote slechterik, hoewel we wensten dat hij meer lijnen had en een grotere rol te spelen had voordat hij zo snel stierf. De andere acteurs zijn allemaal min of meer beroemd en passen goed in het verhaal. Vooral Chewie. Maar we houden van Chewie, dus we kunnen hier niet echt objectief op zijn.

Een verrassend goed verhaal

Ik denk dat we allemaal hetzelfde gevoel hebben over de recente Star Wars-films: het is goed om nog wat meer van die Galaxy ver weg te zien, maar we willen liever kwaliteitsfilms dan één elk jaar. Aan de andere kant, deze film is niet direct gerelateerd aan de drie belangrijkste trilogieën, en met zo weinig achtergrondinformatie over Han Solo dan het feit dat hij de Kessel-run in 12 parsec deed, kun je vertellen dat het scenario profiteerde van zoveel vrijheid. En als Rogue One iets gemeen heeft met deze film, dan is het de “no jedi” -factor. En het lijkt erop dat geen jedi de manier is om goede films te maken. Het universum van Star Wars is groot genoeg om af en toe zonder de kracht te doen.

Solo: A Star Wars Story - Solo Teaser Poster

Het begin van een nieuw tijdperk

Toen Disney alle Star Wars-franchises kocht, beloofden ze dat er veel inhoud zou worden vrijgegeven en tot nu toe hielden ze zich aan hun woorden. Aan de andere kant hebben ze ook uitgelegd dat ze van de hoofdverhaallijn afdwalen en zich niet gedwongen voelen om de hoofdcodes van de sage die door George Lucas is gemaakt te respecteren. Deze film toont duidelijk hun ambitie. Natuurlijk heb je Han Solo en Chewbacca aan boord van de Millenium Falcon en veel verborgen verwijzingen naar het originele verhaal. Maar aan de andere kant breekt deze film af met enkele van de meest conventionele Star Wars-regels. Alle ‘helden’ zijn niet zulke helden, hoewel ze uiteindelijk voor een goed doel handelen. Maar bijvoorbeeld, dit is de eerste Star Wars-film die nooit begint met de klassieke tekst die het scherm oprolt. Als Star Wars-fan is dit een iconoclast-act. Maar het laat ook zien dat Disney klaar staat om de codes te breken en het Star Wars-universum op verschillende manieren te gebruiken. En dat zou goed zijn voor de toekomst van de sage.

Solo: A Star Wars Story -Millennium Falcon Montage Poster

Uiteindelijk was deze film best vermakelijk. We zouden het niet aanraden aan een die-hard Star Wars-fan, vooral als je niet van een van de 3 films geniet die zijn uitgebracht sinds Disney de franchise overnam. Als je echter van goede blockbusters houdt of als je, zoals wij, gewoon dol bent op sommige Star Wars-avonturen voor wat het is en geniet van meer ruimtegevechten en blastergevechten, dan is dit een film waar je zeker van kunt genieten.

Meer producten van Solo: A Star Wars Story

&

Meer van Star Wars