ONTDEK de beste DEALS van deze week: AFDRUKKEN OP CANVAS korting 20 % ×

Filmrecensie: Shazam!

18. 04. 2019

Na Aquaman en Wonder Woman, komt DC Comics met een ongewone superheld gekleed in een witte cape en een strak rood pak met een bliksemschicht op zijn borst: Shazam! Shazam is, ondanks zijn aparte uiterlijke verschijning, één van de sterkste superhelden uit het hele DC-universum. Maar alleen onder speciale omstandigheden. Lees verder!

#Hoe word ik een superheld

Ooit leefden er zeven machtige tovenaars die de wereld beschermden tegen zeven doodzonden. Na verloop van tijd stierven zij één voor één, tot er uiteindelijk slechts één van hen overbleef – Shazam. Zelfs hij begon zich voor te bereiden op een vredig hiernamaals, en ging op zoek naar een vervanger. Shazam zocht naar iemand met een goed hart en het vermogen om de verleiding van de zonden te weerstaan. Eitje toch? Geen wonder dat hij zo lang op zoek was, dat hij uiteindelijk zijn eisen flink moest verlagen. De zondes werden zo sterk, er moest iemand gevonden worden – wie dan ook. En zo verscheen de veertienjarige Billy Batson in zijn kasteel.

#Zeg maar ‘Shazam’!

Billy ontdekte zijn superkrachten bij toeval, en als zijn stiefbroer Freddy er niet was geweest, hadden we misschien twee uur lang naar een supersterke kerel zitten kijken die selfies met willekeurige mensen maakt en rampen veroorzaakt. Zijn nieuwe verschijning, een sterke bodybuilder, is onderdeel van Shazam’s magie. Maar alleen nadat het woord ‘Shazam’ wordt uitgesproken. De scènes waarin Freddy de nieuwe superkrachten van Billy test zijn het beste gedeelte van de film. Ondanks de zware kost – het hoofdpersonage is een wees en de slechterik werd als kind gepest door zijn vader en broer – is de film toch grappig, en zit vol verwijzingen naar Batman en Superman. DC Comics besloot Marvel achterna te gaan en het publiek te vermaken. Maar volgende keer liever iets minder tragedie, alsjeblieft!

#Superman’s supertweeling

Het verhaal van de wees Billy klinkt je misschien bekend in de oren; maar het woord ‘shazam’ ken je misschien ook van de app die je gebruikt om muziek te zoeken. Shazam had oorspronkelijk een heel andere naam. En die naam ken je. Captain Marvel. Ja, dezelfde naam als die van Carol Danvers van Marvel. Hoe is dat mogelijk? Het begon met National Comics Publications (tegenwoordig DC), de uitgever van Superman, en Fawcett, de uitgever van Captain Marvel. De NCP vond dat Captain Marvel te veel leek op hun Superman. Daarnaast was Captain Marvel ook nog eens populairder, waardoor het bijna in een rechtszaak eindigde. Uiteindelijk werden beiden partijen het eens, Captain Marvel zou verdwijnen. Het duurde tientallen jaren totdat Marvel zich realiseerde dat het personage Captain Marvel door niemand werd gebruikt, dus veranderden zij het personage in de vrouwelijke superheld die afgelopen maand de bioscopen veroverde.

Is Shazam de moeite waard? Ik durf die vraag te beantwoorden met een ‘ja’, maar alleen als je niet al te veel nadenkt en gewoon even wilt ontspannen. Maar over deze vraag kun je wel nadenken – als jij een superheld zou zijn, welke superkracht zou je dan kiezen? Vliegen of onzichtbaarheid?

Meer Shazam-producten

Maandag - Vrijdag
7:00 - 15:00