ONTDEK de beste DEALS van deze week: NATUUR & LANDSCHAP - POSTERS korting 20% Winkel nu ×

Filmrecensie: Captain Marvel – De superheldin van Marvel

02. 04. 2019

Het is eindelijk zover. Na Wonder Woman en een vrouwelijke hoofdrolspeelster in Doctor Who, besluit MARVEL een film te maken met een vrouw in de hoofdrol. Je had misschien nog nooit van Carol Danvers ofwel Captain Marvel gehoord, en denkt misschien dat ze iets te maken heeft met Captain America (allebei Captains, toch?) en dat is niet eens verre van waar. Er gaan geruchten dat Carol Thanos zal verslaan in de aankomende film Endgame. Maar, Captain Marvel draait om haar eigen verhaal. Al speelt de Tesseract natuurlijk ook een rol.

Girl next door

Carol Danvers is een meid die droomt over een carrière als piloot, niet echt een meisjesachtige baan, vooral in de jaren negentig. Carol is een doorsnee meid, geen perfecte seksbom zoals Wonder Woman, maar eerder een doodgewone meid die je buurmeisje had kunnen zijn. Net zoals Bruce Banner en Spider-Man, kreeg Carol haar superkrachten na een ongeluk. Wat gebeurde er? Lees verder.

Vers vs. Danvers

Terwijl Carol en haar vriendin Maria proberen om echte piloten te worden, ontmoeten ze de alien Doctor Lawson, een wetenschapper van de planeet Hala die een nieuwe machine tracht te ontwerpen om de eeuwigdurende oorlog tussen de Kree en Skrull volkeren te beëindigen. Niemand weet echter van de buitenaardse oorsprong van Doctor Lawson af. Carol wordt aangevallen tijdens een proefvlucht en weet niets meer. Voordat de Doctor overlijdt, probeert ze de machine te vernietigen. Uiteindelijk vernietigt Danvers zelf de machine en absorbeert ze de energie van de explosie, waardoor ze in de meest krachtige menselijke lamp in het Marveluniversum verandert. Ze ontwaakt op Hala, zonder enige herinnering aan haar menselijke leven op aarde. De film volgt ook het verhaal van Vers, een lid van de Starforce, die er achter probeert te komen wie ze is, waar ze vandaan komt en wie de slechterik achter de Skrull-oorlog is. Vers wordt ontvoerd door de Skrulls, mee naar aarde genomen en bijna opgepakt door S.H.I.E.L.D. En zoals gebruikelijk volgen er natuurlijk nog een hoop achtervolgingsscènes en actiescènes.

Waar kun je naar uitkijken?

Ook al ligt het voor de hand dat Captain Marvel het beste personage is, zou de film lang niet zo goed zijn zonder de geweldige Samual L. Jackson, alias Nick Fury. Filmfans en feministen gaan genieten van de scène waarin Fury samen met Captain de afwas doet. Kattenliefhebbers zullen (niet echt) dol zijn op Goose, het voormalige huisdier van Doctor Lawson. Goose is niet alleen Fury’s nieuwe beste vriend, maar ook een gevaarlijk wapen. Geloof je me niet? Je moet het met je eigen ogen zien. Dat geldt ook voor Nick, die trouwens nog steeds twee ogen heeft. Het grootste gedeelte van de film in ieder geval.

Is het de moeite waard?

Ondanks tekortkomingen, zoals het weinig uitgediepte karakter van Captain Marvel, of de overdreven effecten tijdens het eindgevecht, is de film erg vermakelijk. Fans van de Avengers-serie moeten deze film zeker zien. Alle films zijn met elkaar verbonden, zoals gebruikelijk is bij Marvel. In deze film wordt ook het verhaal van Nicky Fury en S.H.I.E.L.D. verteld, en als je tot de aftiteling van de film wacht, zul je Captain America, Black Widow en Banner wanhopig de wereld zien proberen te redden en ze Captain Marvel voor het eerst zien ontmoeten. Wie zal vechtend ten onder gaan en wie zal gered worden? Daar gaan we eind april achter komen!

P.S. De visagisten en visuele effecten die verantwoordelijk zijn voor S.L. Jackson’s facelift verdienen een Oscar op zich. Het gezicht van een 70-jarige man veranderen in dat van een man van in de veertig is niet eenvoudig. 😊

Meer van Marvel