Filmrecensie: Black Panther

17. 03. 2018

Soms veranderen sommige films de manier waarop cinema wordt gezien. Minder vaak is deze film een blockbuster. En nog minder vaak is deze film een superheldenfilm. We hebben waarschijnlijk allemaal gehoord over de film Black Panther in de afgelopen weken, zoals werd verwacht om veel verschillende redenen. En om niets van dit artikel te bederven, kunnen we alleen maar zeggen dat we op geen enkele manier teleurgesteld waren.

Het verhaal

In deze film volgen we T’Challa, een personage dat we al hebben ontmoet in het Marvel Universe, want hij staat op het punt naar huis te gaan na de gebeurtenissen van Captain America – Civil War. Zijn huis is het mythische land van Wakanda, een Afrikaans land dat ver gevorderd is qua technologie en maatschappij. De Black Panther is klaar om zijn vaderland als de nieuwe koning te leiden wanneer hij ontdekt dat binnen zijn eigen volk sommigen plannen maken om de troon over te nemen. Hij zal moeten vechten tegen diegenen die proberen de stille vrede van zijn land te verstoren en de wereld te bedreigen als zowel de Black Panther als de nieuwe koning van Wakanda. Dit verhaal is echt origineel en neemt ons mee diep in de Afrikaanse cultuur. We verveelden ons nooit door de hele film en de set Wakanda gaf echt wat frisheid aan de hele “superheld-moet-de-wereld-reddende” plot.

De karakters

Oh jongen, ik weet niet wie de leiding had over de cast voor deze film, maar ze deden het goed. Heel goed. Chadwick Boseman is wederom een geweldige T’Challa op het scherm. Maar als er maar één persoon is waar we onze petje voor moeten gooien, dan is het Michael B. Jordan. Tot nu toe is hij misschien wel de beste supervilain in alle wonderfilms. Met Erik Killmonger speelt hij zo’n prestatie dat nooit eerder een dergelijke tegenstelling tussen een superheld en zijn aartsvijand bestond. De rest van de crew doet ook geweldig, maar de tegenstelling tussen deze twee draagt de film echt naar boven.

Verbluffende visuele effecten

De film is prachtig. Of het nu in 2D of 3D is, de visuele effecten zijn verbluffend. Het land Wakanda komt voor onze ogen tot leven en daar hebben we niets tegen te zeggen. De alliantie van zowel Afrikaanse landschappen als futuristische technologieën komt perfect overeen voor een geweldig resultaat. De vechtscènes worden ook enorm goed geproduceerd, tenminste als je van explosies en gevechten houdt!

Deze film is ook een grote verrassing omdat het trots alle invloed toont die het nam van de Afrikaanse cultuur. Als je weet dat de naam Black Panther om politieke redenen op een bepaald moment in de geschiedenis van de strip moest worden veranderd naar Black Leopard, dan gebruikt deze film botweg alle erfgoed en verantwoordelijkheden die horen bij de naam Black Panther. We dachten dat het een groot gebruik was van elementen uit de Afrikaanse en Afro-Amerikaanse cultuur. En de hele film profiteert alleen van deze keuze. Geen twijfel dat Black Panther de ontwikkeling van Blockbusters en Superheldenfilms zal markeren voor de komende jaren.

MEER BLACK PANTHER PRODUCTEN

of

ONTDEK ANDERE MARVEL HELDEN