Film recensie: Game of Thrones (de eerste vier afleveringen)

21. 09. 2017

Welkom bij een nieuwe film recensie hier bij Europosters. We gaan even een andere richting op en doen een recensie over een TV serie, één van onze favorieten hier op kantoor: de Game of Thrones series. Het is bijna onmogelijk voor ons om ieder detail van alle afleveringen te vangen dus we gaan het opsplitsen in een recensie over de eerste vier afleveringen en we doen later een recensie na de seizoensfinale. Spoiler ALERT! Als je de eerste vier afleveringen niet hebt gezien dan moet je wegklikken. Dat gezegd hebbende, laten het teletransport pakken naar de wereld van Ijs en Vuur en onze favoriete personages in Westeros.

Ontwikkeling van personages

We gaan het hebben over een aantal personages die een belangrijke ontwikkeling hebben doorgemaakt. Arya Stark is het personage dat het eerste seizoen startte en heeft zich ontwikkelt tot een erg efficiënte moordenaar. We vonden het leuk om te zien hoe ze haar potentieel waar maakt door mensen van haar lijst te vermoorden. Ook vonden we het prachtig hoe haar omgeving haar op het rechte pad probeert te krijgen door hints te geven, zoals met de Lannister soldaten en de reünie met Nymeria. Sam leeft de “droom” in de citadel en we vonden het leuk om te zien dat maesters niet zijn zoals hij het zich had voorgesteld. Hij breekt langzaam maar zeker alle regels om het goede te doen voor het koninkrijk en hij draagt bij aan de ontwikkeling van het verhaal (het drakenglas op Drakensteen). Littlefinger en Varys hebben het moeilijk om zich aan te passen aan de nieuwe wereld die ze geholpen hebben te creëren: een wereld in oorlog. De tijd van voorzichtige politieke manipulatie en planning zijn over en we zijn nu aangeland in het tijdperk van oorlog. Ze hebben een aantal coole dialogen maar we kunnen zien dat hun einde eraan zit te komen. The Hound is één van onze favorieten en hij draait steeds meer naar de Lord of light. We hopen dat hij niet te fanatiek wordt, net zoals de mesen in seizoen 6. Maar als hij het houdt tot zijn visies dan komt het goed. Hij heeft ook een moment van menselijkheid toen hij teruggenomen werd naar een gebeurtenis in het vorige seizoen. Een moment van barbaarsheid die zijn moraliteit in twijfel trekt.

Herinneringen

In seizoen 7 werden velen herinnert aan gebeurtenissen die plaats vonden in het verleden van deze serie en in de boeken. Qyburn met zijn katapult is een herinnering aan de periode waar de Targaryens probeerden om Dorne en hun draken te veroveren, maar uiteindelijk verslagen werden. We zagen Hotpie weer, die ook helpt met het terugbrengen van Arya naar haar oude ik, waarmee ze oude verhalen weer oprakelt. Als we het toch over Arya hebben, dan denken we aan Nymeria, haar onheilspellende wolf die ons ook weer doet herinneren aan hun hartverscheurend afscheid. We hebben drakenglas gezien met een knipoog naar de geschiedenis van Westeros. Een les uit de geschiedenis boeken is immers altijd welkom. We kregen ook een eerstehands voorbeeld van wat Robert Baratheon eerder zei: “vecht nooit met de Dothraki in open veld”. En de scene was een groot succes.

Reünies

We hebben lang moeten wachten op op de reünies die dit seizoen plaats hebben gevonden. Het voelt bijna te goed om waar te zijn. De Stark kinderen zijn weer verenigd. We hadden de reünie van Arya met Nymeria op veler verzoek, sinds ze uit elkaar zijn. We zagen ook de reünie van Jon en Tyrion wat een fantastisch moment was, omdat ze allebei verstotelingen van hun families zijn en nu op machtige posities zitten.

De botsingen tussen Dany en Cersei waren fantastisch. Eerlijk gezegd dachten we niet dat Cersei zich zou verzetten tegen de invasie, maar ze deed het goed en we herkennen veel van haar vader terug in haar. De manier waarop ze iedere actie strategisch plande en de manier waarop ze wraak nam op de zandslangen was op het niveau van een top kwaliteit wraakzuchtige koningin. Het is mooi voor Dany om ook een echte uitdaging te hebben. Daarnaast was de reünie tussen Euron en zijn kleinkinderen de ontwikkeling van zijn karakter die hij nodig had. Hij is sadistisch, narcistische wildeling die een grote uitdaging zal blijken voor zowel Cersei als Dany. Natuurlijk de grootste reünie en eerste ontmoeting was tussen Dany en Jon. We bespeuren enige vormen van beginnende romantiek in de eerste afleveringen, alhoewel dit misschien vreemd is gezien Jon’s afkomst, maar… het zou normaal zijn voor het Ijs en Vuur Universum. We kijken uit naar meer van dit.

Het verhaal zover

Het gevoel bij deze eerste aflevering is dubbel. Alles voelt gehaast en we voelden dit al door de magische teleportatie van de personages, maar voor hetzelfde geld, hebben we daar goede ontwikkeling van onze tweederangs personages voor teruggekregen, iets wat wij waarderen. We kregen ook nog een midden-seizoen gevecht te zien (het tweede veld van vuur) en we zagen dat het lastig wordt om zoveel verhaal in één seizoen te stoppen. Hopelijk is de verhaallijn in het volgende seizoen wat langzamer. Tot dusver zijn we tevreden met de scenes en de personages en zullen we jou snel hier terug zien voor de volgende drie afleveringen. Tot dan…

BEKIJK ONZE GAMES OF THRONES PRODUCTEN!

Lucia

Make art, spread love and have fun!